BLOGGER TEMPLATES AND MySpace 1.0 Layouts »

Monday, August 23, 2010

HUTANG MANUSIA

Manakala hutang kepada manusia pula yang melibatkan daripada beberapa institusi kewangan dalam pelbagai pembiayaan dan pihak-pihak induvidu juga tidak kurang sama keadaannnya...

Namun dalam dua kontek di atas yang manakah lebih penting untuk dijelaskan?

Berpandukan ayat Allah dan hadis nabi yang tersebut, penulis tidak bercadang untuk membahas dengan lebih panjang lagi berkenaan hutang terhadap Allah tetapi cukuplah sebagai renungan buat kita semua bahawa hutang terhadap Allah dan manusia adalah sama penting untuk dijelaskan. Jika selama ini kita lebih fokus dan menyibukkan hutang yang melibatkan kepada manusia sahaja betapa pula hutang kepada Allah yang sudah tentu lebih penting lagi untuk kita fokus daripada hamba-hambaNya!

Berbalik kepada persoalan hutang sebagaimana yang disebutkan di atas penulis hanya akan membahaskan hutang yang melibatkan manusia kepada manusia khasnya antara pemiutang dan penghutang dalam aspek adab, dosa dan pahala dan sebagainya.

1.Pemiutang

Berkata Lukman Al-Hakim kepada anaknya :

"Elakkanlah dirimu dari berhutang kerana hutang itu akan menjadikan dirimu hina pada waktu siang dan gelisah pada waktu malam." ( Luqman Al-Hakim)

Merujuk kata-kata di atas benarlah apa yang dikatakan oleh Lukman Al-Hakim bahawa orang-orang yang terlibat dalam hutang yang keterlaluan akan menyebabkam mereka mendapat tekanan sosial samada menjadi bahan cercaan orang ramai mahu pun kekerasan daripada penghutang pada siang harinya. Sementara pada malam harinya pula fikirannya sentiasa terganggu dan sekaligus tiada ketenangan dan keselesaan pada dirinya.Pendek kata secara umumya mengundang tekanan perasaan dan kepincangan sosial.

Hal tersebut pernah terjadi juga kepada sahabat Rasulullah SAW seperti yang bernama Abu Umamah dimana beliau telah ditimpa kesedihan dan dan kesusahan yang menyebabkan beliau merasa amat gelisah lantaran terlampau banyak hutang.

Walau bagaimanapun hal tersebut dapat dihidu oleh Rasulullah SAW sehingga baginda telah mengajarkan kalimat doa kepada Abu Umamah supaya dapat mengamalkan dalam seharian.Berkat dengan doa yang sentiasa diamalkan oleh Abu Umamah pada waktu siang dan malam, akhirnya terbuka jalan-jalan terbaik untuk menjelaskan hutang seluruhnya.

Ada pun doa yang dimaksudkan diatas seperti berikut:

"Ya Allah aku berlindung dari kesusahan dan kedukaan, dari lemah kemahuan dan malas, dari sifat pengecut dan bakhil, dari banyak hutang dan kezaliman manusia."

(Untuk lihat doa dalam bahasa arab klik di sini)

Adab Berhutang

Satu perkara dalam adab berhutang, seseorang itu hendak menulisnya atau membuat surat perjanjian jika berlaku dalam bayaran bertangguh dan menyatakan butir-butir yang berkenaan dengan disaksikan oleh saksi serta mendapat persetujuan daripada kedua belah pihak. Ini bagi menjaga kemaslahatan pada masa akan datang supaya tidak berlaku perkara-perkara yang boleh mencetuskan ketidakselesaan diantara penghutang dan pemiutang.

firman yang bermaksud:

"Wahai orang-orang yang beriman! apabila kamu bermuamalah tidak secara bayar tunai, maka hendaklah kamu menuliskannya (mengadakan surat perjanjian)." (Surah Al-Baqarah : 282)

Roh tergantung dan kehinaan di akhirat kepada yang abai hutang !

Allah melalui firmanNya di atas telah menyarankan untuk menulisnya adalah bagi mengelakkan sebarang permasalahan yang akan timbul nanti samada di dunia mahupun di akhirat. Sebagai contoh ada sesetengah individu yang meminjam terus lupa dan ada juga dengan niat untuk tidak memulangkan kembali lantaran tiada hitam putih yang dibuat diperingkat awal. Inilah yang akan mendatangkan masalah bukan sahaja di dunia bahkan bila mereka menemui Tuhannya nanti, roh mereka akan tergantung dan di akhirat pula mereka akan ditempatkan bersama dikalangan orang-orang yang rugi dan berada dalam lembah kebinasaan sebagaimana Sabda Nabi SAW yang bermaksud :

"Roh orang mukmin akan tergantung dengan sebab hutangnya sehinggalah diselesaikan hutang tersebut" (Riwayat Ahmad,Al-Tarmizi,Ibn Majah & Al-hakim)

Sabdanya lagi yang bermaksud:

"Roh seseorang mukmin itu tergantung yakni dihalang daripada tempat yang mulia dengan sebab hutangnya sehinggalah hutangnya itu dijelaskan." (HR. At-Tarmizi, Imam Ahmad dan Imam Ibnu Hibban)

Sementara dalam sabda Rasulullah SAW yang lainnya pula bermaksud:

"Barangsiapa yang meminjam harta orang lain dengan niat ingin mengembalikannya, Allah akan mengembalikan pinjaman itu, namun barangsiapa yang meminjamnya dengan niat ingin merugikannya, Allah pun akan merugikannya" ( Riwayat Al-Bukhari, 2/83 )

Sabda Baginda lagi yang bermaksud:

"Sesiapa mengambil harta orang lain (berhutang) dan berniat akan membayarnya, maka Allah akan luluskan niatnya itu. Tetapi sesiapa mengambilnya dengan niat akan membinasakannya (dengan tidak membayar), maka Allah akan membinasakan dia." (Riwayat Imam Bukhari).

Sabdanya lagi yang bermaksud:

"Sesiapa juga yang berhutang dan dia bercita-cita tidak akan membayarnya, dia akan menemui Allah sebagai pencuri." (Hadis riwayat Ibn Majah dan Baihaqi).

Begitu juga jika mereka terbunuh dalam berperang melawan pihak musuh kafirin, mereka tidak akan mendapat kelebihan diampunkan dosa-dosanya yang lalu sebagaimana orang-orang yang mati syahid.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

"Diampunkan semua dosa bagi orang mati yang terkorban Syahid kecuali jika ia mempunyai hutang (kepada manusia)." ( Riwayat Muslim, 6/38)

Berlandaskan dalil-dalil di atas jelaslah kepada kita bahawa aktiviti berhutang ini adalah kurang sihat dan wajib dibayar meskipun dengan orang bukan Islam menurut pandangan Islam.

Oleh yang demikian jika pemiutang sudah mempunyai kelapangan untuk membayarnya adalah diwajibkan untuk menjelaskan dengan kadar yang segera sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang mafhumnya:

" Empat perkara yang harus disegerakan adalah: 1. Menyegerakan shalat. 2. Menghantar jenazah. 3. Berkahwin jika sudah mampu. 4. Membayar hutang. (Hadis)

Ada pun orang yang belum masih mampu sedangkan tempoh perjanjian sudah sampai maka perjanjian baru hendaklah dibuat keatas penghutang mengikut peraturan seperti diperingkat awal dahulu.

Manakala Jika penghutang itu sudah meninggal dunia dan pemiutang belum sempat menjelaskannya maka pemiutang hendaklah berurusan kepada ahli warisnya dan jika menemui jalan kesulitan pula hendaklah menyedekahkan atas namanya. Moga-moga pahalanya Allah akan sampaikan kepadanya. Selain daripada itu juga kita hendaklah berbuat kebaikan kepadanya seperti mendoakan mudah-mudahan Allah mengampuni dosa-dosanya dan dengan demikian mudah-mudahan juga orang yang dimaksudkan itu akan memaafkan kita di akhirat kelak.

2. Penghutang

Firman Allah bermaksud:

"Siapakah yang mahu memberi pinjaman yang baik, maka Allah akan melipatgandakan untuk mereka (balasan) pinjaman itu, dan dia akan memperoleh pahala yang banyak." (Surah Al-Hadid: 11)

Ertinya memberi pinjaman dalam kontek atas dasar tolong menolong selain pinjaman daripada orang-orang yang berjihad kejalan Allah ia juga merupakan satu tuntutan dalam Islam.



Firman Allah yang bermaksud:

"Dan hendaklah kamu tolong menolong dalam perkara kebaikkan dan janganlah kamu tolong menolong dalam perkara yang berdosa..." (Al-Mai'dah: 2)

Allah menolong hambaNya yang menolong keatas hambaNya yang lain

Memberi pinjaman kepada orang yang memerlukan pertolongan dalam bentuk material contohnya adalah lebih utama daripada bersedekah. Orang yang menerima sedekah belum tentu mereka memerlukan tetapi orang yang memerlukan pertolongan terkadang amat memerlukan sangat! maka sebab itulah sesetengah orang sanggup berhutang kepada "Along" meskipun mengetahui akan resikonya demi memenuhi keperluan yang amat sangat berbanding penerima sedekah yang kita jarang dengar berhutang kepada "Along" kerana nak makan sesuap nasi...

Jadi memang tepat sekali apa yang ditawarkan oleh Allah SWT dalam ayat di atas bahawa ganjaran orang yang sedia memberi pinjaman dalam kontek menolong orang ketika dalam keperluan akan dikurniakan ganjaran atau pahala yang besar dan akan dilepaskan kesusahannya di dunia dan juga di akhirat kelak.

Sabda Rasulullah SAW yang mafhumnya:

"Barangsiapa yang menolong kesusahan orang mukmin di dunia, necaya Allah akan menolong kesusahannya di Akhirat. Dan barangsiapa yang memudahkan kesusahan orang di dunia, nescaya Allah akan memudahkan kesusahannya di dunia dan di Akhirat."(H.R Bukhari dan Muslim).

Rahmat dan diharamkan api neraka kepada yang berurusan secara berhikmah

Ada pun orang-orang yang menagih hutang secara lemah lembut dan berhikmah sesungguhnya Allah SWT akan memberikan rahmat dan dijauhkan dari api neraka di akhirat kelak

"Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad SAW pernah bersabda: "Sesungguhnya Allah SWT akan merahmati seorang yang lapang dadanya ketika menjual, membeli dan menagih hutang." (Riwayat Bukhari dari Jabir r.a.)

Sabda baginda lagi yang bermaksud:

"Mudah-mudahan Allah merahmati sorang lelaki yang toleran bila menjual, membeli dan menagih." (Shahih Al-Jami' Ash-Shaghir 3489)

Dalam hadis yang lainnya pula Rasulullah SAW telah bersabda:

"Maukah kalian saya beritahu tentang orang yang diharamkan masuk neraka besok di akhirat kelak? aitu orang yang lemah lembut, familiar dan mudah bertolak ansur." (Shahih Al-Jami' 2606)-->

Sabda Baginda lagi yang bermaksud:

"Barangsiapa yang mempermudah, lemah lembut dan lunak (perangainya), maka Allah mengharamkan api neraka atasnya." (Shahih Jami' Ash-Shaghir 6360)

Rahmat kepada orang yang melanjutkan tempuh atau berbuat kebaikan

Begitu juga jika pemiutang tidak dapat memenuhi perjanjian asal atas sebab-sebab masih menghadapi kesukaran untuk membayarnya maka adalah lebih baik jika kita dapat memberi tempoh lanjutan lagi sehinggalah mereka berkelapangan. Namun jika kita berada dalam keselesaan adalah lebih baik lagi jika sedekahkan terus kepadanya.

Firman Allah yang bermaksud:

"Dan jika orang yang berhutang itu dalam kesukaran, maka berilah tangguh sampai dia berkelapangan. Dan jika kamu sedekahkan maka itu lebih baik bagimu jika kamu mengetahui." (Surah Al-Baqarah : 280)

Sementara dalam sebuah hadis pula Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud:

"Barangsiapa memberi tangguh orang yang kesulitan atau meletakkan hutangnya (dianggap lunas tanpa bayart), maka Allah akan menyelamatkannya dari kengerian di hari kiamat." (Hadit Riwayat Muslim : 1563)

Sabda baginda lagi yang bermaksud:

"Barangsiapa memberi tangguh orang yang kesulitan atau meletakkannya, maka Allah akan menaunginya di hari kiamat pada hari tiada naungan kecuali naungan-Nya." (Hadits Riwayat Muslim : 3006)

Ganjaran seperti sedekah

Selanjutnya pula kebaikan budi seorang dengan menempuhkan atau melanjutkan masa pembayaran hutang seseorang kerana kepayahan atau kesusahannya merupakan satu sedekah. Selama mana tempuh yang diberikan selama itu jugalah menjadi sedekah kepada orang yang menolongnya.Hal ini pernah dikatakan dari Buraidah bahawa Rasulullah SAW telah bersabda dengan mafhumnya:

"Barangsiapa menempuh orang yang payah maka baginya sedekah pada tiap-tiap hari sebelum masa pembayaran hutang. Kemudian apabila sampai masanya, lalu ditempuhnya lagi maka baginya sedekah yang seperti itu pada tiap-tiap hari." (Hadis marfu' dan sunan Ibnu majah)

Segala perbuatan yang baik adalah sedekah

Ada pun maksud sedekah itu tidaklah hanya terbatas dalam bentuk material sahaja malah boleh pula dengan yang lain termasuk melakukan apa jua kebaikan samada daripada perbuatan diri sendiri mahu pun kepada orang lain. Pendek kata kepada semua mahkluk Allah SWT sebagaimana yang tersebut dalam sebuah hadis daripada riwayat Jabir bin Abdullah r.a bahawa Rasulullah SAW telah bersabda yang mafhumnya:

"Tiap-tiap kebaikkan adalah sedekah". (H.R Bukhari dan Muslim)

(Untuk detail berkenaan definisi sedekah klik di sini)

Pahala yang menghilangkan kebaikan

Meskipun kebaikan memberi kelapangan kepada orang-orang yang sedang dalam kesempitan itu merupakan satu sedekah namun pahala kebaikan itu akan terhapus dan bertukar menjadi dosa sekiranya pertolongan yang diberikan itu kita mengungkit-ngungkit atau menyebut-nyebut sesuatu sehingga menyakitkan atau menimbulkan ketidakselesaan kepada orang-orang yang berkenaan itu. Hal ini telah dinyatakan dalam Firman Allah yang bermaksud:

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu menghilangkan pahala kebaikkan kamu dengan menyebut-nyebut atau dan menyakiti perasaannya seperti orang yang menafkahkan harta kerana riya' kepada manusia." (Al-Baqarah:264)

Justeru itu sebagai penghutang yang mempunyai kelebihan untuk mendapat ganjaran yang besar daripada Allah SWT hendaklah kita bijak memeliharanya agar tidak terhapus sebagaimana terhapusnya amalan yang dilakukan kerana sikap ujub, riak dan sebagainya. Amalan tersebut Rasulullah SAW telah mengambarkan seumpama api yang membakar kayu lalu kayu itu menjadi abu dan akhirnya hilang dari pandangan diterbangkan angin.

Pun begitu kepada pemiutang pula hendaklah menyedari bahawa hutang yang sengaja tidak mahu dijelaskan akan membawa masalah selepas hari kematiannya dan di akhirat kelak pula akan dipertanggungjawabkan sehingga akan menjadi penghalang untuk memasuki syurga Allah SWT!

Mudah-mudahan dengan kelebihan-kelebihan yang dijanjikan oleh Allah SWT dan amaran-amaran daripadaNya dalam fenomena hutang tersebut dapat memberi pengajaran kepada kita semua.

SUMBER www.demimasa.net

0 comments: